obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


K traditionálu napsal text P. Žák, zpívá Petra Černocká.


Náklaďák 413*

   
1)
||Měl v ramenou víc, než se ||zdá a v očích ||místa vzdále||ná.
Jak noční ||stín svůj trajler ||hnal, na plný ||plyn stále ||dál a ||dál.
2)
Znal míle dní a týdny mil, stokrát s dálkou zápasil.
Stokrát měl smrt blíž než cíl a přesto jel, znovu vítězil.
3)
Snad řek mi víc, než dnes já vám, když vez mě tmou až bůh ví kam.
A možná vím proč létá pták, proč muži řídí náklaďák.
4)
Umí se smát i vítr zmást, ze rtů dálek úsvit krást.
Věčně žít své týdny mil a v rukou mít lásku svou i cíl.
5)
Měl v rukou cit i pevný stisk, musel mít svůj denní risk.
Měl prostě rád, jako nebe pták svůj řvoucí dům, šedý náklaďák.
6)
Uměl se smát i vítr zmást, z očí žár a úsvit krást
chtěl se smát a být jen tím, čím chlap je rád, když je pánem svým.
     

C G G7 C
C7 F C G7 C
Osobák
(parodii hrála Lokálka s textem Ládi Straky)
	

1) Ve tváří měl zdánlivý klid
   a v očích touhu Niki Laudou být
   Nocí i dnem svůj trabant hnal
   na plný plyn stále dál a dál.
2) Na značce STOP neuměl stát
   Po hlavní jela jawa padesát
   Plechový běs zvaný Pionýr
   zkřížil mu směr ten malý štír.
3) Pak zazněl třesk a rána zlá
   Kdo pospíchá často prohrává
   Jak skončil střet vám povím rád
   plech vydržel ne však laminát
4) Teď mistře máš pro děti sběr
   před sebou cestou už ne do Tater
   Míříš teď k vám vlakem nazpátek
   a z auta máš stovky trsátek.
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=5toC7N36sm4


Petra Černocká Petra Černocká Petra Černocká Petra Černocká Petra Černocká




Pavel Žák v pořadu ČT Kamzmizel ten starý song Pavel Žák v pořadu ČT Kamzmizel ten starý song Pavel Žák v pořadu ČT Kamzmizel ten starý song Pavel Žák v pořadu ČT Kamzmizel ten starý song




Lokálka Lokálka Láďa Straka Lokálka




Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional