obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Autorem písně je Zdeněk Petr, otextoval Vladimír Dvořák. Píseň je ze hry Sto dukátů za Juana. Zpíval Waldemar Matuška.

Krystýnka 436*


   
1)
||Stejně voní žluté květy šafránu,
jako tvoje vlasy Krystýn||ko.
Stejnou chuť má vítr, co je po ránu,
jako ||tvoje jméno Krystýn||ko.
Stejnou barvu jako mívá oliva,
mají tvoje oči Krystýn||ko.
Stejně ||jako nouze mě to bolí||vá,
když ty ||nejsi se mnou ||Krystýn||ko.
2)
Stejnou písní jako tlukou slavíci,
tluče tvoje srdce Krystýnko.
Tobě samo nebe slétlo do lící,
jak jsi krásná moje Krystýnko.
Jak je hladké portugalské hedvábí,
hladší je tvá paže Krystýnko.
Žádná jiná na světě mě nevábí,
já chci jenom tebe Krystýnko.
3)
Tolik jasu žádná hvězda nemívá,
kolik je ho v tobě Krystýnko.
Tobě snad i v noci světla přebývá,
věnuj mi ho trochu Krystýnko.
Hezčí než-li karafiát v zahradě,
hezčí je tvůj úsměv Krystýnko.
Mám tě rád a ostatní je nasnadě,
chci být navždy s tebou Krystýnko.
     

A
E

E7 A

C#
D A
Hmi E7 A
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=w_QH6pD6zUk


Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák s Jiřinou Bohdalovou Vladimír Dvořák s Jiřinou Bohdalovou Vladimír Dvořák s Jiřinou Bohdalovou Vladimír Dvořák




Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák s Janem Werichem Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák




Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák a Karel Vlach Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák a Waldemar Matuška Marta Kubišová a Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák




Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák a Jiří Suchý Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák Vladimír Dvořák




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Zdeněk Petr Zdeněk Petr





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional