obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Z repertoáru skupiny Greenhorns.


Rok 1849 447*

   
1)
||Jsem starej Tom Shure z pobřeží, ||pamětník slavnejch ||dob
a sekáč jak se říkalo ||teď už jsem ale ||trop.
Teď ||jako starej ||vagabund, ||vobcházím tenhle ||svět.
Já, ||Tom co pamatuje rok ||devětačtyři||cet.
2)
Byl s námi v partě Poucer Bill, karbaník a fajn kluk
ať vyhrával či prohrával tohle mu bylo fuk.
Až jedenkrát ho při blufu jeden hráč řádsky zved
a tak skončil Bill, když psal se rok devětačtyřicet.
3)
Náš řezník Jacky z New Yorku míval zlý vopice
a vždycky když byl pod parou strhla se pranice.
Až jednou nalít na kudlu, co vytáh starej Red
a tak skončil Jack když psal se rok devětačtyřicet.
4)
I na Billyho z Bufala moc často vzpomínám.
Ten uměl řvát, že bylo ho slyšet až bůhví kam.
Až jednou sletěl do šachty v noci si cestu splet
a tak k smrti uřval se v ten rok devětačtyřicet.
5)
A všichni ti mí parťáci bejvali frajeři.
Teď už jsem sám a jako stín postávám u dveří.
Teď jako starej vagabund, vobcházím tenhle svět
já Tom co pamatuje rok devětačtyřicet.
     

Ami E7 Ami
E7 Ami
Dmi Ami Dmi E7
Ami E7 Ami
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=jfHjdbOmWKs



Je zajímavé, že zatím ve všech zpěvnících co jsem na netu viděl píseň Rok 1849 postrádá předposlední sloku. To už vymřeli všichni pamětníci? Pro doplnění – zpívalo se tam:

Už nevím jak se jmenoval ten mladej pacholek
Co zlato ani nehledal, furt byl jen u holek
A že tam svinskou nemoc chyt, na to můžeš vzít jed
A von ho vzal když rok se psal devětačtyřicet.
Jináč jako starej tramp jsem trochu zklamanej, protože obsah je dost daleko od názvu. Na druhou stranu jen tak dál, ve srovnání s jinými zpěvníky to není zas tak špatný.
V případě zájmu nabízím pro doplnění dalších starých trampských songů (a je tam samozřejmě i řada novějších a country skladeb) adresu na náš osadní zpěvník (není publikovaná):
http://cecwi.fsv.cvut.cz/users/mattas/zpevnik/
S modrou oblohou
Dany


Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči




Zelenáči Zelenáči Zelenáči Zelenáči Jan Vyčítal Jan Vyčítal




Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal Jan Vyčítal




Tom T.Hall Jan Vyčítal





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional