obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž



Malajka je prakticky zahraniční šlágr. To právě trampové dělali, že skládali na cizí melodie český text. Tato píseň je dokladem toho, že to trampům vůbec nevadí.


Malajka 452*

   
1)
||Daleko v oceánu, tam, kde věčný je ||máj.
Tam, kde zlaté slunce září, tam je Malajců ||ráj.
Mladý Evropan bílý ||k snědé Malajce ||vzplál.
Svoji kytaru ||vzal, tiše ladit se ||jal a pak se neslo v ||dál.
r)
Malajko ||černooká, tvoje krása divoká mě tak ||vábí.
Do moje ||náruče spěj, svoji lásku mi dej a buď ||mou.
Co ti jen ||brání vyhovět mému ||přání,
bych tě v okovech ||lásky měl spouta||nou.
Malajko ||řekni, že smím
a já šat tvůj vyměním za hed||vábí.
Jsem spoután ||divnou mocí,
musím dál jít do noci za te||bou.
2)
Noc je opojně krásná, jak červnová báj.
A v té opojné vůni šumí palmový háj.
A zas Evropan bílý o své Malajce sní.
A zas nocí tak krásnou jeho kytara zní:
Malajko černooká...
     

Dmi A7
Dmi
D7 Gmi
Dmi A7 D

A7 D
A7 D
G D
A7 D
A7
D
A7
D


Jiná verze ze sborníku Duo Červánek II.díl:
   
1)
||Daleko v oceánu, tam kde věčný je ||máj,
kde hvězdy jasně září, tam je Malajců ||ráj.
Mladý Evropan bílý ||k snědé Malajce ||vzplál,
svoji kytaru ||vzal, tiše ladit se ||jal a pak neslo se v ||dál.
r)
Malajko ||černooká, tvoje krása divoká mě tak ||vábí,
jsem spoután temnou mocí, musím ||dál do noci za te||bou.
Malajko, ||řekni, že smím a já šat tvůj vyměním za hed||vábí,
bych moh říct, že vyplněn je ten ||můj lásky sen, že jsi ||mou.
||Co ti jen ||brání vyhovět mému ||přání,
bych tě v okovech ||lásky měl spouta||nou.
||Malajko, ||řekni, že smím a já šat tvůj vyměním za hed||vábí,
do žhavé náruče spěj, svoji ||lásku mi dej a buď ||mou.
2)
Noc je opojně krásná jako čarovná báj,
v jasné měsíční záři tone palmový háj.
V této omamné vůni srdce láskou se chví,
jenom Evropan bdí, o své milence sní a zas s kytarou zní. Malajko …
     

D A7
D
D7 G
D A7 D

A7 D
A7 D
A7 D
A7 D
D7 G D
E7 A7
D A7 D
A7 D
Děkuji za připomínku Pavlu Pichnerovi
Noty, text a akordy vyšly ve sborníku Duo Červánek II.díl
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=VYvB5d35rCA








Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional