obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž



Hudba i text: Karel Hašler 1913. Zlidovělá, studentská.


Strahováček 453*

   
1)
||Na Strahově ||pod Petřínem ||klášter sto||jí.
A tam jako ||v kleci ptáček
||vzdychá malý Straho||váček
pro ||dívenku svo||ji.
2)
Pro panenku svoji vzdychá bez přestání.
Když jde s knihou ku oltáři,
i když čítá v breviáři
myslí jenom na ni.
3)
Když se slunko za Strahovem k spánku skládá
strahováček při okénku
vzdychá, pláče pro panenku,
která ho má ráda.
4)
Neplač, neplač strahováčku, zanech nářku.
Dobrá fara všechno spraví,
dostaneš panenku svoji
k sobě za kuchařku.


Na Strahově za Petřínem klášter stojí,
na Strahově za Petřínem klášter stojí,
a tam jako v kleci ptáček
vzdychá mladý Strahováček
pro panenku svojí,
a tam jako v kleci ptáček
vzdychá mladý Strahováček
pro panenku svojí.

Pro panenku svoji vzdychá bez přestání,
pro panenku svoji vzdychá bez přestání,
když jde s knihou ku oltáři
i když čítá v breviáři,
myslí jenom na ni,
když jde s knihou ku oltáři
i když čítá v breviáři,
myslí jenom na ni.

Když se večer za Strahovem slunko skládá,
když se večer za Strahovem slunko skládá,
Strahováček při okénku
pláče pláče pro panenku,

která ho má ráda.
Strahováček při okénku
pláče pláče pro panenku,
která ho má ráda.
 

Neplač neplač Strahováčku, zanech nářku,
neplač neplač Strahováčku, zanech nářku.
Dobrá fara všecko zhojí,
vezmeš si pak pannu svojí

k sobě za kuchařku.
Dobrá fara všecko zhojí,
vezmeš si pak pannu svojí
k sobě za kuchařku.	
     

D G A7 D
G
A7 D
A7 D
Děkuji za připomínku panu Jiřímu Křivovi z Krnova
Zaznělo v televizním pořadu Z babiččiny krabičky, zpívali Filipovská a Gott
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=Ba10CbEYbF0


Karel Hašler Karel Hašler Karel Hašler Karel Hašler Karel Hašler Karel Hašler Karel Hašler Karel Hašler





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional