obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž



K traditionálu složil text Ivo Fischer a zazpíval námořník Waldemar Matuška. Francouzsky zpíval Hugues Aufray.


Santiáno 461*

   
1)
||Kdo o sobě chce říct, že je námo||řník,
měl by ||znát ||Santiáno.
||Bílou loď, co má ||štíhlej ||dřík,
jak ty ||krásný ||holky v ||Saint - Malo.
r)
Sem s písničkou a ||dokola, joho||hó San||tiáno.
||Když Bůh dá tak už ||||no
kotva ||žbluňkne ||doma ||u mola.
Jen koření od zádi až po špi||ci
veze ||k nám San||tiáno.
||Celá loď voní ||skoři||ci,
jak ty ||sladký ||holky v ||Saint - Malo.
r)
Sem s písničkou...
3)
A ten, kdo nešel spát slyší vítr hrát v rákosí Santiána.
Zpívá mi tu, co já mám rád,
co zpívaj všecky holky u nás doma v Saint - Malo.
r)
Sem s písničkou...
4)
Tvou přídí zatím dál vlny zmítají,
ale já Santiáno.
Vidím, jak nás vítají všecky holky u nás doma v Saint - Malo.
r)
Sem s písničkou...
     

Dmi C
Dmi C
Gmi C Ami
Dmi C Dmi

C Dmi C
Gmi C Ami
Dmi C Dmi
C
Dmi C
Gmi C Ami
Dmi C Dmi
Převzato ze zpěvníku pro 3. -9. ročník ZŠ Tomáše Houšky

ze sborníku Já, písnička 2
   
1)
||Kdo o sobě chce ||říct, ||že je ||námoř||ník,
měl by ||znát Santy ||Anno,
||bílou loď, co má ||štíhlou ||příď,
jak ty ||krásný holky ||u nás
||v Saint Málo.
r)
||Sem ||s písnič||kou ||a ||doko||la,
joho||ho Santy ||Anno,
||když Bůh dá, tak ||už ráno
||kotva ||žbluňkne ||doma ||u mola.
2)
Jen koření od zádi až po špici
veze nám Santy Anno,
celá loď voní skořicí,
jak ty sladký holky u nás
v Saint Málo.

R.
3)
A ten, kdo nešel spát, slyší vítr hrát
v ráhnoví Santy Anno,
zpívá si tu, co já mám rád,
co ji zpívaj všechny holky u nás
v Saint Málo.
R.
4)
Tvou přídí zatím dál vlny zmítají,
ale já, Santy Anno,
vidím, jak nás vítají
všechny holky u nás doma v Saint Málo.
r)
Sem s písničkou a dokola
johoho, Santy Anno,
když Bůh dá, máme vyhráno,
kotva žbluňkne doma u mola.
     

Emi G D G D
G D
Ami D Hmi
Emi D
Emi

Emi G D G D
G D
Ami D
Hmi Emi D Emi
Děkuji za připomínku panu Petru Jánskému.
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=fFUZjCgNuVE
Ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=SZiLKwTuvks


Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Aufray Aufray Aufray










Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional