obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Traditionál otextoval Ondřej Juřík.


Smutný psaní 46*

   
1)
||Dnes je pro mě černý, nejsmutnější ||ráno,
dopis dostal jsem černě ozdobe||
Nevím ||ještě co je tam uvnitř ||napsáno,
když ho ||vidím, oči mám zarose||ný.
2)
Tak tu sedím v ruce mám to smutný psaní,
máma píše, že si pánbůh tátu vzal
Je teď sama doma, nemá nikde stání,
abych prej se zase domů podíval.
3)
Kdybych šel hned nejrychlejší koně sedlat,
s větrem v zádech letět, chtěl bych jako blesk
nemoh’ bych pro mámu nic jinýho dělat,
než ji otřít slzy, zahnat její stesk.
4)
Vzpomínám si dobře na to krásný ráno,
když jsem mámě, otci lehce sbohem dal
táta řek mi, že prý mám v osudu psáno,
abych celej život do svejch rukou vzal.
     

A E7
A
A7 D
E7 A
Text, noty a akordy jsou ve sborníku Písničky do kapsy 56 Pantonu z roku 1972
Text, noty a akordy jsou ve sborníku 21 x Rangers
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=5vwS-27G8d4



Smutný psaní
(parodii hrála Lokálka s textem Ládi Straky)
	
1) Dnes je pro mě černý, nejsmutnější ráno, 		
   dopis dostal jsem barvou khaki ozdobený			
   Marně tuším co je tam uvnitř napsáno, 			  
   když ho vidím, oči mám zarosený.
2) Tak tu sedím v ruce mám to smutný psaní,
   Doktor píše, že prý ploché nohy mám
   k tomu tyfus a střevní zauzlení
   Tak mi poštou modrou knížku posílá.
3) Kdybych šel hned nejrychlejší moped sedlat, 
   do kasáren letět, chtěl bych jako blesk.
   Jsem tak zoufalý a nevím co mám dělat
   Někde v bufetu snad pitem spláchnu stesk.
   Recitativ:
   Vzpomínám si ještě na to smutný ráno
   kdy kamarádu Zapadlovi spadla na hlavu traverza
   Přesto narukoval a dotáhl to po deseti letech
   až na délesloužícího desátníka
   Proč on dostal vojenskou uniformu a já ne?
   Ptám se proč?
4) Kdybych šel hned nejrychlejší moped sedlat, 
   do kasáren letět, chtěl bych jako blesk.
   Jsem tak zoufalý a nevím co mám dělat
   Někde v bufetu snad pitem spláchnu stesk. 
            
 	Vysvětlivky:
	Pito - nealkoholické pivo pro motoristy
	Modrá knížka - potvrzení o neschopnosti nastoupit vojenskou prezenční službu
 




Lokálka Lokálka Láďa Straka Lokálka




Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional