obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň složil H. Aufray, český text I. Fischer zazpíval Waldemar Matuška v roce 1969, než mu to rudí komačové zakázali. Vyšlo na singlu 110392-7311 1969 Supraphon KČS 12,- H. Aufray/I. Fischer KRYSAŘ (Le joueur de pippeau) Waldemar Matuška a František Kopal - flétna


Krysař 484*

   
1)
||Měl šedej plášť, kočičí krok, smutnou tvář.
||Za pasem nůž a vedle něj kříž a snář.
||Ten piják hvězd na ||stovkách cest polykal ||prach.
2)
Tisíce mil, krysař to byl a já ho znal.
Píšťalku měl, šel kudy chtěl dál a dál.
Tisíce mil, krysař to byl a šel z něj strach.
mezihra
3)
Šel a kam stoup’, vyrost’ jak sloup k nebi dým.
Na tisíc mil, krysař to byl, já to vím.
Šedivej plášť, kočičí krok, podivnej hráč.
4)
Píšťalku měl, šel kudy chtěl dál a dál.
A každej tón, každičkej tón, kterej hrál.
Znamenal smrt, znamenal žal, znamenal pláč.
mezihra
5)
Hrál slovo „MY" a „NAŠE VLAST, MÍR A ČEST".
A myslel „VY" a „VAŠE KREV, VÁLKA, PĚST".
Co musel znát, co uměl hrát smutnejch not.
6)
Co divnejch slov, co divnejch slok dlouze hrál.
A z každej z nich hořící vích, horce řval:
Nastoupit v řad! Na rámě zbraň! Pochodem vchod!
mezihra
7)
Teď je tu zas, kočičí krok, smutnou tvář.
Za pasem nůž a vedle něj kříž a snář.
Slyším ho hrát, je to ten tón tenčí než vlas.
8
) To v kostech měst, začíná kvést bílej prach.
Píšťalka zní a všichni z ní máme strach.
Že přijde čas, kdy se ten hlas ozve i v nás.
mezihra
9)
Vím, chodí dál jako dřív prachem cest.
Já jsem ho znal, krysař to byl - piják hvězd.
Píšťalku má, křížek a snář, šedivej šat.
10)
A mě se zdá a mě se zdá, že už je čas.
Říct mu: Už dost! Říct mu: Už dost! - vem tě ďas!
To je náš svět a krysí jed nechcem už brát.
     

Ami
Dmi
Ami F E7
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=AM87ZxP53KY


Aufray Aufray Aufray




Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional