obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň ze staré Ostravy.


Cycoky 494*

   
1)
||Kdo rad hospodaří, temu profit ||kyně
||a ta moja stará, rada chová ||svi||ně.
r)
||Ó du a lajne, kobzole su ||fajne,
||Ó du a lajne, kobzole su ||fajn.
2)
Raz my vum tež měli pěrunské ostude,
žrať to nic nechťalo, furt to bylo chude.
r)
Ó du...
3)
Stara mi povjado: zabij ho břidoka,
pujdeš do Ostravy, kupiš tam cycoka.
r)
Ó du...
4)
Tři sta korun v kapše a ešče povruzek,
z pod šopy vyťungnul dvukolovy vuzek.
r)
Ó du...
5)
Po Ostravě jedym s dvukolovym vuzkem,
po cestě se potkum s kamaradem Juzkem.
r)
Ó du...
6)
Kaj jedeš s tym vuzkem, och ty lopotico,
po Ostravě jedeš, ty stara opico.
r)
Ó du...
7)
Jedu, jedu kamrad, až ku Karolině,
staro mi poslala na trh kupiť švině.
r)
Ó du...
8)
Něprum se my stavime do stare Šalerky,
ma tam dobre pivo a gryfne kelnerky.
r)
Ó du...
9)
Tuž se my vum šedli v kutě na divaně,
ku takove tluste, vyblišťane Haně.
r)
Ó du...
10)
Hned mi vtiskla pusu a potem se pilo,
že mi z tři sta korun grejcara nězbylo.
r)
Ó du...
11)
Jak tak popijumy v te hromske putyce
dali se mi napiť staré šaratice.
r)
Ó du...
12)
A ta šaratica, och ty muj jezusku,
posraneho kamrad přivez mě na vuzku.
r)
Ó du...
13)
Pod oknami volo na moju Terezu:
poďte tětko honem, cycoka vam vezu.
r)
Ó du...
14)
Moja stara letí, volá na Mariju,
čugně ojo vuzka - abo ho zabiju.
r)
Ó du...
15)
Ja to dycky pravim, že je z tebe šviňa,
za štrof, ty chacharu, pujděš spať do chliva.
r)
Ó du...
16)
Do chliva mě vtiskla ta Tereza moja,
pyskem sem tam pichnul do kopečky hnoja.
r)
Ó du...
17)
Cely pysk od hnoja, v korytě pazury,
celu noc mi lezly po piščisku ščury.
r)
Ó du...
18)
Od te doby nechce už stará cycoky,
a ja nic něpravim, bo mám svoje roky.
r)
Ó du...
     

A E
E7 D A

A E
E7 A
Vysvětlivky:
profit - zisk
kobzole - brambory
břidok - nepodařený kus
cycok - prasnice
povruzek - provázek
vuzek - vozík
gryfne kelnerky - krásné číšnice
čugně ojo - vytrhne oj
štrof - pokuta, trest
pyskem - obličejem
pazury - ruce
ščury - potkani
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=XkmQy6nt65w


Ostrava Ostrava - území bývalé koksovny Karolina Ostrava Ostrava Ostrava




Zárubek Zárubek Zárubek bourání věže dolu Zárubek Zárubek Zárubek




Důl Petr Bezruč Koksovna Karolina Koksovna Karolina hornická kolonie Ostravský rynek Ostravský rynek




Nová radnice a stadion Bazaly Nová huť, nyní Mittal Steel Štítová kolonie pro úředníky Vitkovických železáren Hornická kolonie pro havíře dolu Alexander Ostravské náměstí Ostravské náměstí





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional