![]() |
Nostalgický čundr zpěvník (Nostalgia rogue songbook) |
![]() |
Písničky A - K | Písničky L - Ř | Písničky S - Ž |
Traditionál Ryl jsem otextoval Jiří Tichota a nazpíval Spirituál Kvintet.
1) ||Já každý ráno v sedm hodin ||vstal a ||krumpáč s lopatou nafaso||val ||pak s partou, která ||makat dove||de, jsem ||došel tam, kde tunel povede r) ||A ryl, jsem ||celej den ||ryl, || ||já ryl, jsem ||celej den ||ryl,|| abych ||dřív než do svý ||boudy půjdu ||spát, ||čaj v kantýně moh’ si ||dát, ||já ryl, jsem ||celej den ||ryl - ||jak krtek, ||jen ||ryl. 2) Kdo netrhal skálu těžko pochopí, co sám dynamit někdy natropí Když jednou náhle došlo k výbuchu, Jim Goff vyletěl majli do vzduchu. r) A ryl... 3) A když z tý vejšky zas na zem si kec, předák MacCane ho popad za límec Tak se mi zdá, že jsi línej jak veš, mně ve vzduchu se flákat nebudeš. r) A ryl... 4) Teď po létech, když večer sedím sám, na starý dobrý časy vzpomínám, zas slyším tmou, jak rány duněly, když ve skalách jsem lámal tunely. |
Ami E7 Ami E7 Ami Dmi F E Ami E7 Ami E7 Ami G Ami E7 Ami C E7 Ami E7 Ami E7 Ami E7 Ami E7 Ami |
Transpoziční tabulka |
S | T | D | S | T | D7 | |
7b | Fb | Cb | Gb | Dbmi | Abmi | Eb7 |
6b | Cb | Gb | Db | Abmi | Ebmi | B7 |
5b | Gb | Db | Ab | Ebmi | Bbmi | F7 |
4b | Db | Ab | Eb | Bbmi | Fmi | C7 |
3b | Ab | Eb | Bb | Fmi | Cmi | G7 |
2b | Eb | Bb | F | Cmi | Gmi | D7 |
1b | Bb | F | C | Gmi | Dmi | A7 |
0 | F | C | G | Dmi | Ami | E7 |
1# | C | G | D | Ami | Emi | H7 |
2# | G | D | A | Emi | Hmi | F#7 |
3# | D | A | E | Hmi | F#mi | C#7 |
4# | A | E | H | F#mi | C#mi | G#7 |
5# | E | H | F# | C#mi | G#mi | D#7 |
6# | H | F# | C# | G#mi | D#mi | B7 |
7# | F# | C# | G# | D#mi | Bmi | F7 |
Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).
1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)
Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.
Klavírní akord kalkulačka
Snadné akordy
potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.