obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Autoři Hvězdoň Cigner/Zorka Růžová, zpívá Jaroslav Hutka.


Tango o Praze 576*

   
1.
||Praha je město ||staré, říká se - stově||žaté,
samá kašna a ||báně, kostely a do||my,
||mnoho půvabných ||míst, ||na podzim plno ||listí,
||čističi denně ||čistí špínu z uli||ce.
R:
V kanálech jsou krysy ||líné, občas i ||potkan se vylíh||ne,
ve ||Vltavě plavou ka||při, jeden ||až dva, někdy i ||tři,
a z ||podkroví střech ||činžovních se ozý||vá zpěv vlašťov||čí,
než ||vodtáhnou do teplých ||míst, aby ||měly zase co ||jíst.
2.
Na jaře pučí stromy přesto, že je ještě chladno,
a tak se stane snadno, že zas vomrznou,
sluníčko pěkně svítí, lidé se procházejí,
hradní stráž stále hlídá u vchodu do Hradu.
R:
3.
Když léto hlásí příchod, jahody jsou přezrálé,
město se rychle svlíkne a jde si zaplavat,
sluníčko pěkně svítí, Karlův most ještě stojí,
hradní stráž stále hlídá Prahu zpocenou.
R:
4.
Už je tu zase podzim, čas, ten je nejkrásnější,
Vltava už je prázdná a stromy ještě nepučí,
sluníčko pěkně svítí, z komínů už se kouří,
hradní stráž stále hlídá, slečna jde vyvenčit psa.
R:
5.
Třeskutá paní Zima vládne nám dnem i nocí,
tramvaje líně vlečou náklad zmrzlých těl,
za kamnama se krčím, sotva nos ven vystrčím,
však hradní stráž mě hlídá, budou vánoce.
R:
I krysy jsou teď zamrzlý a potkani se nelíhnou,
kapři už jsou na pekáčích, jeden až dva, někdy i tři,
a z podkroví střech činžovních visí střechýl či rampouchy,
takže se nic nezměnilo, na jaře začnem nanovo!
6.
Hradní stráž stále hlídá, hradní stráž stále hlídá,
hradní stráž stále hlídá u vchodu do hradu,
hradní stráž stále hlídá, hradní stráž stále hlídá,
hradní stráž stále hlídá u vchodu do hradu ...
     

A E A
E A
D A Hmi A
F#mi E A

E D A
D A H7 E
A E D A
D A E A
Instruktážní ukázka:



Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka a Radim Hladík Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka




Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka Jaroslav Hutka





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional