obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písnička Kdyby tady byla je jihočeská lidová a zpíval ji Žalman Lohonka.


Kdyby tady byla 57*

   
1)
||Kdyby tady byla ta taková panenka, ||která by mě ||chtěla,
||která by mě chtěla ||syna vychovala, ||přitom pannou ||byla.
2)
Kdybych já ti měla syna vychovati, přitom pannou byti
Ty by jsi mě musel kolíbku dělati, do dřeva netíti.
3)
Kdybych já ti musel kolíbku dělati, do dřeva netíti
Ty bys mě musela košiličku šíti, bez jahly a nití.
4)
Kdybych já ti měla košiličku šíti, bez jahly a nití,
Ty by si mi musel hedváb nadělati, z té ovesné slámy.
5)
Kdybych já ti musel hedváb nadělati, z té ovesné slámy
Ty bys mi musela všechny hvězdy sčítat co na nebi svítí
6)
Kdybych já ti měla všechny hvězdy sčítat co na nebi svítí
Ty by si mi musel žebřík postaviti až k nebeské výši.
7)
Kdybych já ti musel žebřík postaviti až k nebeské výši
Lezli bysme spolu, spadli bysme dolů, byl by konec všemu.
     

D A7 D
G D A D
Noty a akordy vyšly ve zpěvníku Žalman a spol: Tu neděli po ránu
Ukázka s Michalem Tučným: http://www.youtube.com/watch?v=_1fJgEqq-RI



Panenka
(parodii hrála Lokálka s textem Ládi Straky)
	
On:  Kdyby tady byla taková panenka která by mě chtěla
Ona: Ta by musela mít dvacet dioptrií a být podnapilá
On:  Proč by měla hledat na mé mužné kráse kosmetické vady
	Každá přece musí i bez brýlí poznat že netrpím hlady
Ona: Kdybych měla s tebou přejít ruku v ruce přes práh tvého domu
	Musel bys mít v kapse předtištěné parte a milion k tomu
On:  Kdybych já měl doma knihovničku plnou knížek spořitelních
	musel bys vnésti plnou náruč lásky do chvil podvečerních
Ona: Kdybych já ti měla náruč lásky dáti k čemu by ti byla
	Pouhá slova totiž málo stačí k tomu bych se potěšila
On:  Nemám zájem v činy proměňovat slova pro nestoudnou holku
	Nebudu si přece v pokročilém věku hráti na Travoltu
Ona: Knihovničku prázdnou a rozhýbat nechceš ani svoje kosti
	Najdu já si raděj produktivnějšího člena společnosti
 


Žalman Lohonka Žalman Lohonka Pavel Lohonka Žalman Pavel Lohonka Žalman Pavel Lohonka Žalman Pavel Lohonka Žalman Pavel Lohonka Žalman Pavel Lohonka Žalman Pavel Lohonka Žalman




Lokálka Lokálka Láďa Straka Lokálka




Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional