obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Hudbu složil J. Ježek otextovali a zazpívali J. Voskovec a J. Werich.



David a Goliáš 591*

   
||Lidi na ||lidi jsou jako ||sa||ně,
||člověk na ||člověka jako ||kat.||
||Podívejte ||se na ně,
||musí||te naří||kat.||
||Obr do pidimužíka ||my||dlí,
||domnívaje se, že vyhra||je.||
||Klidně ||seďme ||na ži||dli,
||čtěme bibli, tam to ||všechno je.
||Samuelova kniha nám ||poví||dá,
||jak na žida přišla veliká ||bída,||
||jak ti bídní ||Filištíni
||válku vést ||nebyli líní.
||Až potkali ||Davi||da.
||David šel do války volky, ||nevolky, ||
||z velké dálky nesl bratrům ||homolky.||
||V pochodu se ||cvičil v hodu,
||dal si pro strý||čka Příhodu
||tři šutry do ||tobol||ky.
Hej, ||hej, kam se ||valej,
vždyť jsou ||malej!
Takhle ||Goliáš ho ||provokuje,
||David slušně ||salutuje.
||Když mu ale obr plivnul ||do o||čí,
||David se otočí, prakem ||zato||čí.
||Když začínáš, ||no tak tu máš,
||byl jsi velkej ||já měl kuráž.
||A jakej byl ||Go - ||li - ||áš.
     
C Ami F G7
C Ami F G7
C A
Dmi G7 C H7
Emi A H7
Emi A H7
G Emi Ami D7
G G7
C Dmi G7
C Dmi G7
C Ami
F Fmi
C Ab7 G7
C Dmi G7
C Dmi G7
C Ami
F Fmi
C G7 C
Ab C
D7
G7 E7
Dmi7 G7
C Dmi G
C Dmi G7
C Ami
F Fmi
C D7 G7 C

Noty a akordy vyšly ve sborníku Zpěvem k srdci 30 - Druhý zpěvníček Jaroslava Ježka
v nakladatelství KLHU 1953. Náklad 20 400 výtisků, cena 4,- Kčs.
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=TOF4uhKRj3M

Noty:




Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich Ježek, Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich




Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich ve filmu Hej rup! Voskovec a Werich Voskovec a Werich Voskovec a Werich





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional