obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Hudbu složil W.Theunissen otextoval česky R.Filip a zazpívala Petra Černocká.



Mississippi 593*

   
||Dým líně stoupá z říčních parníků
a z kytar táhlé písně lodní||ků.
A ||skládají tam v písku u bře||
děj vzácných příbě||hů, stránek lodních dení||ků.||

Tak se Mississippi loudá pobřežím
a loukám snáší kvítky protěží.
A na tom, že proud má dnes plný špíny,
línejší než líný, málo záleží.
Ref:
||Missi||ssippi pro mě ||zůstá||vá tím místem snů a klukovin,
||Kdo byl Tom a kdo Huck Finn, ||každé dítě slýchá||vá.
||Missi||ssippi jenom z ||knížek ||znám,
||tak jak Mark Twain o ní ||psal, Mississippi proudí ||dál a stejná zůstá||vá.

Dávno ztichnul prý ten rytmus říčních kol,
teď místo něj tam bouří rokenrol.
A náruč břehů ptáky zřídka vítá,
dnes v reklamách se zmítá bezbranná jak stvol.
Ref:
Mississippi ...
     
C
G
G7 C
D7 G G7






C G G7 C
G D7 G7
C G G7 C
F G G7 C
Kdo váhá
(parodii hrála Lokálka s textem Ládi Straky)
	
Ona:	Odpovídám na tvůj inzerát
	 cítím že už dlouho chci tě znát
	 Značka: hudba příroda a zpěv
	 Já dlouho už měla pech
	 Snad budeš mě mít rád
On:	Bačom som na hornom salaši
	 verný Šaryk tvoj list prináší
	 Značka: hudba príroda a zpev
	 Už pení sa mi krev
	 túžím po sobáši
Oba:	Michalovce dálko mámivá
	 Přes Ostravu Vrútky Raču 
	 jeď navšívit Imra baču	
	 ten kdo váhá prohrává
Ona:	Osmnáct je příliš nízký věk
	 Na můj odchod z víru diskoték
	 nemíním teď měnit městský ruch
	 za zdravý horský vzduch a v samotě mít lék
On:	Niesom predsa žiadný apoštol
	 Na fujarke pískám rock and roll
	 Ak sa zbavím vody v menisku
	 Pozvem ťa na disu a slivkou spláchnem bol
Oba:	Michalovce ... 	 
Ona:	Jednou možná zatouží můj dech
	 choré dívky ze severních Čech
	 po ozónu Vihorlatských hor
	 kde tiše šumí bor však zatím nemám spěch
On:	Zostaň si tam u svých chemičiek
	 ina rada prídě na vidiek
	 Ako eště trochu rátať viem
	 Bolo tridsať žien hoci nepremává vliek
Oba:	Michalovce dálko mámivá
	 Přes Ostravu Vrútky Raču 
	 už je pozdě honit baču	
	 ten kdo váhá prohrává	 	 

Noty:
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=2jjYqxTGzs0
ukázka originálu: http://www.youtube.com/watch?v=a6WKw_dnbyU




Petra Černocká Petra Černocká Petra Černocká Petra Černocká Petra Černocká




Lokálka Lokálka Láďa Straka Lokálka




Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka Lokálka





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional