obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň Sluneční ostrov je z repertoáru brněnské zpěvačky Jarmily Veselé.



Sluneční ostrov 598*

   
1.
||Můj ostrov ||mladých dnů je ||smaragdem jejž moře ||objímá
||nic není nad něj krásně||jší, když ||příboj stříbrem jej ||omývá.
||Můj ostrov ||plný krás, ||vím, že já se tam ||vrátím zas
||píseň ostrovů ||hrát si dám v ||rytmu bubnu bonga si zazpí||vám.
2.
Třpyt hvězd už zhasíná je čas už jíti spát
vždyť musím den nový přivítat, když z moře nám bude vítr vát.
Můj ostrov plný krás, vím, že já se tam vrátím zas
píseň ostrovů hrát si dám v rytmu bubnu bonga si zazpívám.
3.
Vidím ženy, jak celý den cukrovou třtinu sekají
vidím muže na pobřeží, na lov ryb jak se chystají.
Můj ostrov plný krás, vím, že já se tam vrátím zas
píseň ostrovů hrát si dám v rytmu bubnu bonga si zazpívám.
4.
Když pak navečer ohňů zář ozáří svým polibkem každou tvář
píseň ostrovů pak zazní nám to kalypso na které vzpomínám.
Můj ostrov plný krás, vím, že já se tam vrátím zas
píseň ostrovů hrát si dám v rytmu bubnu bonga si zazpívám.
     

C F G C
Ami Dmi G C
C F G C
Ami Dmi G C

Historická vykopávka zazněla dne 21-12-2008 v pořadu PADESÁTNÍK.
Zábavný pořad pro padesátileté plus minus padesát s písničkami a scénkami z let dávno i nedávno minulých.
Připravil Ondřej Suchý.
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=-Vhzt9qVaqk

Když mně bylo dvanáct, zkoušel jsem se doprovodit na ukulelové banjo v písničce Plují lodi do Triany. Ve třinácti jsem se naučil hrát na housle půlku Třešňových květů. A právě někdy v té době jsem zpozorněl, když jsem šel okolo prodejny Supraphon a uslyšel z amplionu písničku z gramofonové novinky. Zpívala ji česká zpěvačka anglicky! Good Bye Lollipops. Znal jsem od ní jiné zahraniční písničky, Bim bam bina nebo Slunečný ostrov, jenže ty byly opatřeny českými texty. Angličtina v podání českých zpěváků, to bylo tehdy něco nemyslitelného.Ta zpěvačka se jmenovala Jarmila Veselá a patřila k orchestru Gustava Broma…
Ondřej Suchý v Neviditelném psu ze dne 28-01-2010



Jarmila Veselá Jarmila Veselá Jarmila Veselá Ondřej Suchý Jarmila Veselá Jarmila Veselá





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional