obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň složil anonymní československý legionář.


Tatíček Masaryk nás svolává 602*

   
1.
||Masaryk nás svolává, rozkazy nám vydává.
Vstávejte vy ||čeští legionáři, zlá vojna vám nastá||
2.
Každá česká matička má na vojně synečka
ta se musí každičkého rána podívat do slunéčka
3.
Když je slunce červený synáček je raněný
ale když to slunce jasně svítí synáček je veselý
4.
Kdyby jste to mámo, má matičko, kdyby jste to věděla
co já na ty vojně zkusit musím plakat by jste musela
5.
Kdyby jste to můj táto, tatíčku kdyby jste to vy věděl
jak jsem se já na zelený louce pod kulometem svíjel
6.
Když je palba nejprudší naše rota útočí
naše rota, rota kulometná Masarykovi hoši
7.
Přiletěla koule, zlá kulička prorazila prsa má
já se loučím se svou drahou vlastí která mě vychovala
8.
Celý národ pláče a naříká všude slyšet samý vzlyk
že nám zemřel drahý otec vlasti Tomáš Garrígue Masaryk
10.
Přes ty naše hranice vedou dvě kolejnice
ty odvezly našich kamarádů do rájů na tisíce
     

E
H7 E

Vyšlo v Trampském zpěvníku nakladatelství Zdeněk Vašíček 1991
Noty:
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=9TXwhaDp0Sg



Zdravím, nostalgický čundr zpěvník je moc pěkný, znám ho dlouho a občas využívám. Teď jsem se sem dostal, protože jsem hledal další sloky k "Masaryk nás svolává". Našel jsem, ale nedá mi to: harmonizace E, H7 je, jak bych to řekl, poněkud zjednodušená, když vezmete do ruky kytaru, tak zjistíte, že mezi tím musí být ještě Cis a Fis :-) a pak teprv H7 (/vstávejte /čeští /zlá) Jinak super a přeju mnoho úspěchů! Jirka=

Ahoj Jirko, děkuji za příspěvek. Moc bych tě prosil o zaslání textu s novými akordy. S tvým svolením bych to připojil na zmíněnou stránku Zdraví Karel Tichý
E
/Masaryk nás svolává, rozkazy nám vydává
C#                F#                    H7                       E
/vstávejte, vy /čeští legionáři, /zlá vojna vám nastá/vá

Jirka=

Ahoj, Znám tuhle píseň už moc dlouho, Jsem z generace co zpívala : Běž domu Ivane, čeká tě Nataša.
Verze 7. sloky tak, jak se předávala z kytary do kytary je takto:
7.sloka: Přiletěla koule zlá, koule zlá, rozrazila prsa má,
já se s tebou Masaryku loučím, sbohem vlasti milená.
Tak pro příští generace.... :-)
Jarek




Českoslovenští legionáři - uniformy Českoslovenští legionáři Československý legionář na Sibiři Českoslovenští legionáři Českoslovenští legionáři Českoslovenští legionáři - obrněný vlak





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional