obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Lidovou baladu Osiřelo dítě složil neznámý autor.

A plus

Osiřelo dítě 64*

   
||O||si||řelo ||||
||o||siřelo ||dítě,
||o půl ||druhém ||létě
||o ||půl ||druhém ||||

Když už rozum bralo, na matku se ptalo.
Ach táto, tatíčku, kam jste dal matičku.
Tvá matka tvrdě spí, žádný ji nevzbudí.
Na hřbitově leží, nedaleko dveří.
Jak dítě slyšelo na hřbitov běželo.
Špendlíčkem kopalo, prstíčkem hrabalo.
Když se dohrabalo, smutně zaplakalo.
Ach mámo, mamičko promluvte slovíčko.
Mé dítě nemohu, mám na sobě hlínu.
A na srdci kámen - hoří jako plamen.
Jdi mé dítě domů máš tam jinou mámu.
Ach není tak milá, jako vy jste byla.
Když má chleba dáti, třikrát jej obrátí.
Když vy jste dávala, máslem jste mazala.
Když hlavičku češe krev potůčkem teče.
Když vy jste česala, vy jste objímala.
Když nožičky myje o škopíček bije.
Když vy jste mývala mi je líbávala.
Když košilku pere div mě neprokleje.
Když vy jste právala, vy jste si zpívala.
Jdi domů mé dítě, zejtra na úsvitě přijdu, vezmu si tě.
Dítě přišlo domů, položilo hlavu.
Ach táto tatíčku už vidím matičku.
Má matička milá, celá pěkně bílá.
Co dítě, co děláš vždyť matičku nemáš.
Vždyť nikdo tu není marné tvé vidění.
Ach táto tatíčku, chystejte rakvičku.
Má dušička Bohu, mé tělo do hrobu.
Do hrobu k mé matce, ať ji zplesá srdce.
Jeden den stonalo, druhý den skonalo, třetí pohřeb mělo.
     
A F#mi Hmi E7 A
A A+ D
G E A E7
A F#mi Hmi E7 A
Osiřelo dítě /K.J.Erben Sirotek /Prostonárodní písně a říkadla, vydání z r.1937, str.383 Písně rozpravné. Je to dost ponurý.
Tonda
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=17rOLSJRxkk
Jiná ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=3bXYObGhh-M
Noty:







Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional