obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Traditional Lojza a Líza otextoval M.Bukovič a nazpíval M.Tučný.


Lojza a Líza 66*

   
Líza: Lojzo! Přines vodu.
Lojza: Ale jo!
A v čem ji mám přinést, milá Lízo, milá Lízo, řekni mi.
Líza: ||Vem si vědro milý ||Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,
||vem si vědro milý ||Lojzo, milý Lojzo, ||vem si ||ho.
Lojza: Vědro má ve dně díru milá Lízo, milá Lízo, díru jak hrom.
Líza: Tak ji ucpi milý Lojzo, milý Lojzo, ucpi ji.
Lojza: A čím ji mám ucpat milá Lízo, milá Lízo, řekni čím.
Líza: Vem si slámu milý Lojzo, milý Lojzo, slámu.
Lojza: Jenže sláma je dlouhá milá Lízo, milá Lízo, dlouhá.
Líza: Tak ji utni milý Lojzo, milý Lojzo, utni ji.
Lojza: A čím ji mám utnout milá Lízo, milá Lízo, řekni čím.
Líza: Sssekerou ji utni milý Lojzo, milý Lojzo, sekerou.
Lojza: Jenže sekera je tupá milá Lízo, milá Lízo, tupá.
Líza: Tak ji nabruš milý Lojzo, milý Lojzo, nabruš ji.
Lojza: A čím ji mám brousit milá Lízo, milá Lízo, řekni mi.
Líza: Vem si brousek milý Lojzo, milý Lojzo, vem si ho.
Lojza: Jenže brousek je suchý milá Lízo, milá Lízo, suchý.
Líza: Tak ho smoč milý Lojzo, milý Lojzo, smoč ho.
Lojza: A čím ho mám smáčet milá Lízo, milá Lízo, řekni čím.
Líza: Zkus vodu milý Lojzo, milý Lojzo, dones vodu.
Lojza: A v čem ho mám donést, milá Lízo, řekni v čem.
Líza: Vem si vědro milý Lojzo, milý Lojzo, vem si vědro.
Lojza: Vědro má ve dně díru...
     



D G
D A D
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=c7sO6NXwHvo


email autora: ...Narazil jsem na svůj text "Lojza a Líza". Že je zkrácený v tom neustálém opakování, to nevadí, ale je mi líto, že chybí poslední řádek, takže nemá pointu. Text začíná o tom, že má vědro díru a má tak také končit. Vaše verze končí "...zkus vodu..." a on už pak neodpoví to, v čem je ta pointa: "...vědro má ve dně díru...". Zdravím
Michal Bukovič

Opraveno

Zkontroloval jsem, je to OK. Původní název zní "A Hole In The Bucket" (to jsem Vám zapomněl připsat), zpívá Harry Belafonte a Oddeta, píseň je údajně polského původu dovezená do Ameriky nějakými evropskými emigranty. Nazpíval jí i komunistický protest singer Pete Seeger.
Michal



Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný




Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný Michal Tučný




Michal Bukovič zemřel dne 31-01-2008 na rakovinu hrtanu.

M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič M.Bukovič Mirek Černý a Michal Bukovič M.Bukovič parte





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional