obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Písničku Řekni, kde ty kytky jsou složil P. Seeger, otextovala Jiřina Fikejzová a nazpívala Judita Čeřovská. Další nahrávky jsou v podání Marie Rottrové, Jaroslava Wykrenta, nebo Marty Kubišové.


Řekni, kde ty kytky jsou 82*

   
1)
||Řekni, kde ty ||kytky jsou?
||Co se jenom ||mohlo stát?
||Řekni, kde ty ||kytky jsou?
||Kde mohou ||být?
||Dívky je tu ||během dne
||otrhaly ||do jedné,
||kdo to kdy ||pochopí,
||kdo to kdy ||pocho||pí.
2)
Řekni, kde ty dívky jsou?
Co se tady mohlo stát?
Řekni, kde ty dívky jsou?
Kde mohou být?
Muži si je vyhlédli,
sebou domů odvedli,
kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí.
3)
Řekni, kde ti muži jsou?
Co se k čertu mohlo stát?
Řekni, kde ti muži jsou?
Kde mohou být?
Muži v plné polní jdou,
do války zas je zvou.
Kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí.
4)
A kde jsou ti vojáci?
Lidi. Co se mohlo stát?
A kde jsou ti vojáci?
Kde mohou být?
Řada hrobů v zákrytu,
meluzína kvílí tu,
kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí.
5)
Řekni, kde ty hroby jsou,
co se s nimi mohlo stát,
Řekni, kde ty hroby jsou,
Kde mohou být?
Co tu kytek rozkvétá,
od jara do léta,
Kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí
.
     

A F#mi
D E7
A F#mi
Hmi E7
A F#mi
D E
Hmi A
D E7 A
Text, noty a akordy jsou ve sborníku Zpíváme s kytarou 75 z roku 1965
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=I-54UA1gu8o



Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská s Ivanem Smetáčkem v roce 2000 Judita Čeřovská Judita Čeřovská




Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská Judita Čeřovská




Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová v pořadu ČT Kam zmizel ten starý song Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová Jiřina Fikejzová a Marie Rottrová Jiřina Fikejzová a Karel Gott





Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional