obrazek Josefa Šimka  Nostalgický čundr zpěvník
(Nostalgia rogue songbook)
obrazek
Písničky A - K       |       Písničky L - Ř       |       Písničky S - Ž


Píseň Ten vítr to ví (Blowing in the wind) složil Bob Dylan a český text Ivo Fischer, v roce 1968 zazpíval Waldemar Matuška.


Míle a míle 8*

   
1)
||Míle a ||míle jsou ||cesty, které ||znám,
||jdou trávou a ||úbočím ||skal
jsou cesty zpátky a jsou cesty tam,
já na všech jsem s vámi stál
proč ale blátem a nás kázali vést
a špínou si třísnili šat.
r)
To snad ||ví jenom ||déšť a ||vítr kolem ||nás,
ten ||vítr, co ||začal právě ||vát.
2)
Míle a míle se táhnou těch cest
a dál na nich zástupy jdou,
kříže jsou bílé a lampičky hvězd,
jen dál tázavě svítí tmou.
Bůh ví co růží, jenž dál mohou kvést,
spí v hlíně těch práchnivých cest.
r)
Dejte mi stéblo a já budu rád,
stéblo je záchranný pás
dejte mi flétnu a já budu hrát
a zpívat a ptát se Vás
proč jen se účel tak rád mění v bič
a proč se má člověk bát.
     

C F C Ami
C F G





F G C Ami
F G C

Noty a akordy vyšly ve sborníku Zpíváme s kytarou 107 v Supraphonu 1968
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=a9RJNnHes0k

Stáhněte si knihu:
Kytarové karolinum. Učebnice hry na kytaru s Karlem Zichem.

Stáhněte si knihu:
Eduard Ingriš: Veselé učení na kytaru (1941)

Stáhněte si knihu:
Eduard Ingriš: Ingriš!



Bob Dylan Bob Dylan Bob Dylan Bob Dylan




Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer Ivo Fischer




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška




Waldemar Matuška Waldemar Matuška Waldemar Matuška










Transpoziční tabulka
S T D S T D7
7b Fb Cb Gb Dbmi Abmi Eb7
6b Cb Gb Db Abmi Ebmi B7
5b Gb Db Ab Ebmi Bbmi F7
4b Db Ab Eb Bbmi Fmi C7
3b Ab Eb Bb Fmi Cmi G7
2b Eb Bb F Cmi Gmi D7
1b Bb F C Gmi Dmi A7
0 F C G Dmi Ami E7
1# C G D Ami Emi H7
2# G D A Emi Hmi F#7
3# D A E Hmi F#mi C#7
4# A E H F#mi C#mi G#7
5# E H F# C#mi G#mi D#7
6# H F# C# G#mi D#mi B7
7# F# C# G# D#mi Bmi F7

Tónika (T) je akord klidu. U dominanty (D) cítíme snahu stoupat vzhůru, je to akord vždy durový a proto není mezi molovými uveden. Subdominanta (S) je citlivý tón klesající. Přirozený sled akordů je T - S - D - T. Obrácený sled (T) - (D) - (S) - (T) je řídkou výjímkou. Následuje-li (S) po (D) zeslabuje u (D) napětí, aniž se uklidní.
Jednotlivé tóny se dají harmonizovat 2 funkcemi. Volíme proto takové pořadí, aby po (D) nenásledovalo (S).

Harmonizace melodie.

1) stanovíme závěr melodie. Nejčastěji bývá po (D) - (T). Méně často je (S) - (T). Vycítíme-li závěr uprostřed melodického členění, pak bývá (T) - (D), nebo (T) - (S).
2) vypíšeme značky, vyhýbáme se sledu (D) - (S).
3) kontrolujeme jednotlivé spoje, chybné opravíme, nebo volíme jinou harmonizaci.
4) není zpravidla vhodné má-li předešlý takt stejnou funkci jako následující.
Někdy se používá 2°. Bývá to molový akord (T) - (2°) - (D) - (T) říká se jí střídavá harmonie. Je to vlastně dominanta dominanty. Velmi dobře zastupuje subdominantu v kadenci.
Klamný spoj (T) - (D) - (6°). Místo očekávané tóniky přijde překvapivě (6°).
V praxi bývají hlavní akordy zastupovány vedlejšími (T) = 6°, (S) = 2°, nebo (S) = 6°. Vyjadřují tedy hlavní funkce, ale v oslabené míře. Kromě 2°, který je silnější než (S) vedlejší funkce přinášejí větší barevnou pestrost.
Doporučuji napřed harmonizovat melodii hlavními funkcemi a pak zpestřit a zlepšit harmonizaci vedlejšími funkcemi. Na příklad: (T) - (S) - (D) - (T), (T) - (S) - (6°) - (2°) -(T)

Mólová tónina.

Úprava je podobná. Nemá potřebu klamného spoje (6°).
V závěru skladby se užívá durové (D). (T) - (2°) - (3°) - (S) - (D) - (6°) - (7°) - (T).
Klamný spoj (D) - (6°) je stejný jako u dur (citlivý tón nahoru, ostatní dolů). Spoj (6°) - (D) je nový spoj a vyžaduje zvláštní opatrnosti.
Mólová tónina má molovou tóniku nedotčenou, ale dominantu a často i subdominantu si půjčuje ze stejné tóniny durové.
Akord na sedmém stupni se uplatňuje jako zmenšený septakord. V tónině C dur je to Adim.

Jiří Šolc: Tajemství akordových značek.


Klavírní akord kalkulačka

Snadné akordy

potřebujete napsat k písni akordy a nevíte jak na to. Stáhněte si freeware EasyChords.exe 1,5 Mb
Nainstaluje se jako modul přehrávače WinAmp. Spustíte nahrávku písničky a kliknete do kolečka vpravo až se objeví ikona kytary, pak kliknete na název písničky v Playlist editoru Select a song in the playlist editor. Při prvním přehrání se program píseň učí, při dalším přehrání již vykresluje akordy.


Nemůžete najít svoji píseň? Zkuste sem zadat slovo nebo dvě z hledaného textu.


Připomínky k textu, akordům, datům prosím, pošlete


Napište, prosím, připomínky do návštěvní knihy na titulní stránce


Stránka byla upravena programem Made with AceHTML 5 Pro. AceHTML 5.06.1 Pro.
WebPage created per programme  AceHTML 5.06.1 Pro.

Valid HTML 4.0 Transitional